המתופף בהקלטת תופים

בשנים האחרונות חל שינוי אדיר בכל עולם ההקלטות והאולפנים. בזכות הקידמה והטכנולגיה כמעט כל אחד יכול לקנות מחשב, מיקרופון, כרטיס קול ותוכנת הקלטה ולמעשה להתחיל ליצור ולהקליט מוזיקה בקלות. בעבר בגלל העלויות הגבוהות רק אולפנים יכלו להרשות לעצמם ציוד הקלטה, מיקרופונים וחדרים מבודדים להקלטה, שעת ההקלטה הייתה יקרה מאוד ולהפיק אלבום או אפילו שיר היה דבר יקר.

כיום יש המון מוזיקאים שמקליטים בעצמם בביתם את המוזיקה שלהם, די פשוט לחבר גיטרה, באס, קלידים למחשב אך עדיין הקלטת תופים לרוב מקליטים באולפן או בחדר שיכול להתאים להקלטה. במאמר זה אסביר את חשיבות הידע והיכולת של מתופף על מנת להיות מתופף הקלטות טוב.

כמובן שהדבר הראשון שדורש התייחסות הוא למעשה סגנון המוזיקה אותו אנו מקליטים. בסגנונות הג’אז והמוזיקה המאולתרת נהוג להקליט את כל הלהקה יחד, לכן ברוב המקרים המתופף הוא חלק מהלהקה או שנבחר בגלל ההתאמה המוזיקלית שלו לסטייל המוזיקה והנגינה. להרבה מתופפי ג’אז יש את ה”צבע” שלהם בנגינה ולכן לעיתים הם נקראים להקלטה כיוון שהם הכי מתאימים להקלטה מבחינה זאת.

בסגנונות ה”מיינסטרים”, רוק, פופ, מוזיקה קלה יש מספר דרישות חשובות מהמתופף. לדעתי, ומנסיוני בהקלטת תופים שמתי לב למספר דברים חשובים מאוד שנדרשו ממני בהקלטה.

  1. הדבר הכי חשוב בהקלטת תופים הוא למעשה להבין את דרישות השיר, כלומר מה יהיה נכון ומתאים לשיר:
    • צורת ואופן הנגינה
    • בחירת התופים המצילות
    • כיוון התופים
    • בחירת מקצב מתאים
    • הכנסת מעברים בזמן ובאופן הנכון
    • לקיים את דרישת המפיק ו/או מזמין העבודה
    • לחשוב תמיד מהמקום של “גרוב” ו”טיים” ולא מתוך מקום של לבלוט
  2. שמירה על הקצב ויכולת עבודה עם קליק

    ברוב המקרים בזמן הקלטת תופים המתופף שומע את המטרונום באוזניות על מנת לשמור על הקצב וגם כדי שיהיה יותר קל לתקן את ההקלטה ולעזור לשאר הנגנים האחרים להקליט.

  3. קריאת צ’ארטים

    בחלק מהקלטות תופים נהוג לתת למתופף לקרוא צ’ארט כלומר את התווים של הקטע אותו הוא מקליט. במקרים רבים זה אמור לזרז את מהירות ההקלטה כיוון שהמתופף יכול לקרוא את התפקיד התופים מהתווים.

  4. תפיסה והבנה מהירה

    ככל שהמתופף מבין מה הוא צריך לנגן ואיך הוא אמור לנגן כך יותר קל וההקלטה זורמת בצורה מהירה יותר.

  5. יכולות טכניות

    כמובן שככל שהיכולת הטכנית של המתופף גבוהה יותר הוא יכול לנגן בצורה מתאימה יותר לדרישת השיר או המפיק

  6. לא לפחד להתבלבל ולטעות.

    זה מובן מאליו.. אף אחד לא מושלם ולכולם מותר להתבלבל.

  7. והכי חשוב לדעתי.. לבוא עם אנרגיה טובה, מצב רוח טוב, לזרום עם כולם כי האנרגיה עוברת לנגינה ומשם להקלטה. אפשר לשמוע באלבומים של כל מיני להקות שהחברה ממש נהנו באולפן.

אני יכול להגיד לכם שברבים מן המקרים קראו לי שוב להקלטה כי הייתי נחמד, קליל וכייפי וזה לא היה חשוב לאף אחד שקצת התבלבלתי או טעיתי..

כיום אני עושה הקלטות תופים אונליין לכל מי שדורש אצלי באולפן.

כולנו בני אדם.. וגם מתופפים הם בני אדם.. ( חוץ מויני קליוטה, המתופף הכל יכול…)

שתפו את העמוד

שלחו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אפשר גם בטלפון 050-3556598